Just b&b!

…dagelijkse belevenissen live from nr53!

  • Voyeurs…

    ...kunnen ons begluren op

    Flickr!

  • Kalender

    januari 2008
    M D W D V Z Z
    « Dec   Feb »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • Heel eventjes in vakjes denken

  • Woordenwolk

  • Archief

  • Blog statistieken

    • 153,979 hits

Ben X

Posted by Bert op 12 januari 2008

Ben X
Ben X was dan weer stukken beter.


Een lieve collega had nog twee tickets liggen die we hadden gekregen van het werk voor ons nieuwjaar 2007 (ook dit jaar trouwens… wat zijn ze weer bijster origineel!) en de vervaldag was nog maar twee dagen ver. Aangezien zij geen en wij hopen tijd hadden, zijn wij die tickets met veel plezier gaan opdoen.
Ben X draaide al sinds oktober in de cinema’s en de meningen bleken verdeeld te zijn: sommigen (waaronder mijn zussie) vonden het een erg geslaagde film, anderen vonden ze dan weer te gehypet of te warrig. Aangezien er voor de rest niet veel soeps was de laatste weken in de cinema, hebben we dan toch voor deze Belgische productie gekozen. Deze film, die in 2009 een remake krijgt voor het Amerikaanse publiek, behandelt het thema van autisme en geeft enorm goed weer hoe autisten zich vaak moeten voelen. Door de enorm goede acteerprestaties van Greg Timmermans (zijn debuutfilm belooft veel goeds) en Marijke Pinoy (moeder van Ben, speelde ook in Vidange Perdue en veel theaterproducties mee). De twee krapuulgasten van dienst pesten er met hun sappige Gentse accent er duchtig op los. Ben trekt zichzelf terug in zijn eigen wereldje: een computerspel.
De film is door debuutregisseur van dienst, Nic Balthasar, leuk ineengestoken. Vooral de wazige grens tussen spel en realiteit is mooi ineen gestoken. Lou Berghmans (gekend van de Parelvissers en Stille Waters) heeft het opnieuw cinematografisch goed gedaan. Het einde van de film is verrassend, maar dat verklappen we hier lekker niet…
Deze film verdient het inderdaad om een aantal filmprijzen te winnen. België stuurt Ben X richting Oscar “Beste niet-Engelstalige film” 2008… we duimen!
B&b!: 9/10 ~ IMDb: 8,1/10

3 Reacties to “Ben X”

  1. b1gfeet said

    Ik vond het echt een goede film, beetje moraliserend, maar toch nog genoeg entertainment😉. Het einde vind ik ook wel goed!

  2. Michiel said

    Ik zag de film reeds enkele maanden geleden en ik was echt onder de indruk. Lang geleden dat een film zo een impact op me had! Ik was echt emotioneel aangedaan ondanks het feit dat ik dagdagelijks tussen mensen met autisme vertoef…
    Mijn grote schrik was dat ze een soort autist gingen laten zien waar alle kenmerken ontzettend uitvergroot werden, maar dit vond ik zeker niet het geval. Ik herkende veel gedragingen, kenmerken en kleine details… Voor mij klopte het beeld!
    Dit is één van de weinige films die ik zelf een tweede keer zou bekijken!
    (In dezelfde periode kwam ook vermist uit van Jan Verheyen, veel mindere film. Voor mij leek het iets te veel op een langerekte ‘Flikken’ aflevering.)

  3. paulineg said

    ja die was echt goed !!!

Geef een reactie

 
