Just b&b!

…dagelijkse belevenissen live from nr53!

  • Voyeurs…

    ...kunnen ons begluren op

    Flickr!

  • Kalender

    juni 2008
    M D W D V Z Z
    « Mei   Jul »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  
  • Heel eventjes in vakjes denken

  • Woordenwolk

  • Archief

  • Blog statistieken

    • 153,985 hits

Brighton

Posted by Bert op 18 juni 2008

Eind mei mocht ik mijn wetenschappelijk onderzoek presenteren op het EMAC congres in Brighton. Over de saaie geplogendheden (dat congres dus) gaan we hier maar wijselijk zwijgen en het vooral over het stadje hebben.


Want ik had wel degelijk wat tijd om het te doorkruisen, want ik had er blijkbaar niet beter op gevonden om al om 7u ’s morgens mijn vliegtuig richting Engeland te nemen (dus dat betekend al rond 5u op de luchthaven :s). Geen idee wat mij bezielde bij het boeken, vooral omdat pas de dag nadien het congres begon. Nu, ik maakte van de gelegenheid gebruik om het stadje eens te leren kennen… Alhoewel, ik kende het stadje wel al, want in 2003 was ik er al eens enkele dagen.
Eén van dé belangrijkste toeristentrekkers van Brighton, een badstadje op een uurtje zuidwaarts sporen van Londen, is het Royal Pavillion, een paleis verbouwd in een wel erg exotische stijl, door John Nash (ook de architect van Marble Arch, in Londen) in 1815 voor de latere King George IV. Hij werd ook wel eens dandy prince genoemd… en zijn paleis paste wel in deze stijl. Brighton is dan ook niet voor niets “the gay capital of Britain”! Zou dit iets te maken hebben met de winst van Abba in 1974, toen het Eurovisiesongfestival in Brighton zijn tenten opsloeg?

Brighton Royal Pavilion Brighton Royal Pavilion Brighton Royal Pavilion

De Brighton Pier, waar nu een kermis (waar je, zoals op de foto, wel eens zot kunt doen) en heel wat fish-and-chips-restaurantjes opstaan, is gebouwd in 1899.

Brighton Pier Brighton Pier Zotte proffen

Het oudere broertje, de West Pier (°1866), werd in 1975 gesloten en wachtte decennia lang op restauratie. In 2003 werd het echter door twee catastrofale branden volledig in de as gelegd nadat het eerder door een zware storm deels in zee beland was. Na jaren van gepalaver over de pier is uiteindelijk beslist het beschermde monument niet meer te herstellen en er een nieuw monument (i360) op te richten, door een architect van London Eye.

Brighton Pier 2 Brighton Pier 2 now Brighton Pier 2 in the future

Hieronder kan je een indrukwekkend stukje film bekijken van de dag dat de West Pier in vlammen opging…

Verder kwam ik ook nog de St. Nicholas church tegen op mijn wandeling, het oudste gebouw in Brighton (°11e eeuw) met nog heel wat oude grafstenen op het vroegere kerkhof, waar nu een leuk park van gemaakt is. Verder vind je er nog veel Victoriaanse huizen langs de straten en de zeedijk.

Brighton St. Nicholas church Brighton Brighton

Na een dagje wandelen, kon ik eindelijk mijn hotelkamer in. Het Queens Hotel is trouwens erg aan te bevelen! Zoals je aan de foto’s kunt zien was deze kamer best te pruimen, inclusief het zalige uitzicht op de dijk.

Room and me Room with a view

Na het congres kwam Bart mij vergezellen en zijn we nog enkele daagjes in Londen blijven logeren. Ook daar hebben we hopen foto’s genomen, maar da’s voor de volgende gelegenheid…

Geef een reactie

 
