Just b&b!

…dagelijkse belevenissen live from nr53!

  • Voyeurs…

    ...kunnen ons begluren op

    Flickr!

  • Kalender

    augustus 2008
    M D W D V Z Z
    « Jul   Sep »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Heel eventjes in vakjes denken

  • Woordenwolk

  • Archief

  • Blog statistieken

    • 153,982 hits

Korte termijn geheugen

Posted by Bart op 14 augustus 2008

Persoonlijk ben ik redelijk trots op mijn meer dan behoorlijk presterend geheugen, nadeel hierbij is dat sommige mensen je mateloos kunnen ergeren… laatste beproeving van mijn stalen zenuwen: de staking op Brussels Airport.

Naar aanleiding van de staking – waardoor duizenden passagiers vertraging opliepen of hun vlucht aan hun neus voorbij zagen gaan en nog meer koffers hun baasjes kwijt waren – liet de heer staatssecretaris voor Mobiliteit Schouppe (CD&V) optekenen dat hij meer concurrentie en dus meer bagageafhandelaars wenst op onze nationale luchthaven.

    De Morgen, 13/08/2008
    Schouppe wil meer bagageafhandelaars
    “Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil het monopolie van de afhandelaars op de luchthaven breken door een groter aantal bagageafhandelaars toe te staan. Daarmee reageert hij op de staking van de bagageafhandelaars op Zaventem. Schouppe vindt de actie “buiten proportie”…”

Dit artikel deed bij mij toch wel een belletje rinkelen en wel hierdoor:

    De Tijd, 16/03/2005
    Luchtvaart wil derde afhandelaar op tarmac Zaventem
    “(tijd/belga) – De luchtvaartsector vraagt dat een derde afhandelaar toegang krijgt tot de tarmac in Zaventem. De gebruikers van de luchthaven willen zo meer concurrentie in de luchthavendiensten. De aanleiding is het dreigende faillissement van de afhandelaar Globeground, de nummer drie ver achter BGS en Aviapartner. Die twee groten hebben als enigen een licentie om vliegtuigen te laden en te lossen.”

Inderdaad: oorspronkelijk waren er drie bagageafhandelaars werkzaam op Brussels Airport, maar door een KB uit 1998, dat een Europese richtlijn omzette naar de Belgische wetgeving werd het aantal licenties beperkt tot twee. Hierdoor ging GlobeGround failliet en kwam de bagageafhandeling op Zaventem volledig in handen van Aviapartner en Flightcare (ex-Sabena).

Opgelet, Europa hier zomaar de schuld voor geven is wat kort door de bocht gaan: in de oorspronkelijke richtlijn werd immers bepaald dat er minstens twee bagageafhandelaars actief moesten zijn. In de Belgische wetgeving werd er echter een tweede paragraaf toegevoegd waardoor er maximaal twee bagageafhandelaars actief konden zijn:

    “§1. Elke verlener van grondafhandelingsdiensten gevestigd in de Europese Unie heeft vrije toegang tot de markt voor de verlening van grondafhandelingsdiensten aan derden, onder voorbehoud van de beperkingen voorzien in § 2.
    §2. Het aantal toegestane dienstverleners zal tot twee beperkt worden voor volgende categorieën afhandelingsdiensten : bagageafhandeling;…”

Voor de nieuwsgierigen, het gaat om dit KB uit 1998, opgesteld door onze goede vriend Michel Daerden ten tijde van regering… Dehaene II, bestaande uit de CVP, nu CD&V! En ja hoor het cirkeltje is rond en mijn geheugen is geweldig!🙂

3 Reacties to “Korte termijn geheugen”

  1. Benjamin said

    Inderdaad, mooi geheugen!

  2. Eleanor Phoenix said

    ’t zal wel aan de vriendjespolitiek liggen …

  3. Eleanor Phoenix said

    dat er maar 2 “afhandelaars” zijn he🙂

    T

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: