Just b&b!

…dagelijkse belevenissen live from nr53!

  • Voyeurs…

    ...kunnen ons begluren op

    Flickr!

  • Kalender

    april 2009
    M D W D V Z Z
    « Mrt   Mei »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  
  • Heel eventjes in vakjes denken

  • Woordenwolk

  • Archief

  • Blog statistieken

    • 153,979 hits

Eurovisiekoorts stijgt

Posted by Bert op 21 april 2009

Het is weer bijna zover… Nog enkele weken en we zitten weer met z’n allen (toch ten huize nr. 53) achter het Eurovisiesongfestivalscherm gekluisterd. Net als vorig jaar wil ik mijn favorieten en ook nog enkele losers op een rijtje zetten. Ook de bookmakers hebben dit al gedaan. Hieronder een overzicht.

2009_logo_446x249

Wat de bookmakers betreft staat op nummer 3 Turkije met onze eigenste Hadise. Ik loop er zelf niet echt zot van. Het heeft een catchy refrein, maar het mist net dat tikkeltje extra. Maar ongetwijfeld een topper op het eurosongfestival…

De bookmakers zetten Griekenland op een tweede plaats. Hier zien we een oude bekende terug: Sakis Rouvas. Hij stond in 2004 nog op het Europese podium met Shake it. Hij werd er toen derde mee. Net als Dima Bilan vorig jaar probeert hij nu die eerste prijs weg te kapen. De song vind ik toch een stuk zwakker dan zijn eerdere inzending, maar ook bij mij staat ‘m in de top-10.

De grote nummer één volgens zij die het zouden moeten weten is Noorwegen. Gewoonlijk scoort dit land de laatste jaren niet altijd bijster goed. Vorig jaar haalden ze wel nog een mooie vijfde plaats, maar een overwinning dateert ondertussen alweer van 1995 (Nocturne van Secret Garden). Dit jaar zou dat wel ‘ns anders kunnen uitdraaien. Ik was ook direct verkocht voor de enorme stem van deze 22-jarige Wit-Russische spetter, Alexander Rybak. Deze folky song werd direct een hit in Noorwegen en na Eurosong zal dat hier niet anders zijn. Hij schreef het nummer zelf. De Noorse idool-wedstrijd werd door hem gewonnen in 2006. Best wel iemand om in de gaten te houden!

Naast Noorwegen staan sinds lang nog enkele West-Europese landen in mijn top-3 lijst. Het Verenigd Koninkrijk heeft nog ‘ns een typisch eurovisiesongnummer van stal gehaald. Jade Ewen mag haar keel openzetten met haar erg musical aandoend nummer. Ook al is de compositie van Andrew Lloyd Webber (gekend van de musicals Evita, Cats en The Phantom of the Opera), dergelijke Mariah Carey imitaties scoorden in de laatste jaren nooit erg goed… De bookmakers geven er toch nog een zesde plaats aan.

De Franse inzending heeft iets wat de anderen niet hebben: de bekende Franse zangeres Patricia Kaas en een Piaf-achtige chanson. Wat mij betreft een topper en zeker opvallend tussen alle Eurovisiegeweld. Scoort altijd, maar waarschijnlijk niet goed genoeg voor een top-10 plaats (volgens de bookmakers).

Nog enkele andere toppers waar je zeker eens moet naar luisteren zijn Malta (Chiara is opnieuw van de partij), Azerbeidzjan en Finland. Ongetwijfeld nog enkele top-10 plaatsen.

Wie achteraan mag eindigen voor mijn part, zijn de seniele inzendingen van Servië (na hun steengoeie nummers van de vorige jaren is het ongelooflijk dat ze zoiets durven insturen) en Tsjechië. Maar dat zijn dan ook de enige pipo’s van het festival dit jaar. De grootste clowns hebben we gelukkig vorig jaar achter ons gelaten…

Eén belangrijke vaststelling is de terugkeer van de West-Europese landen in de top-10 lijstjes. Bij de bookmakers zijn de helft van de toppers West-Europees. Bij mij staan er maar liefst 6 in. Ik ben benieuwd of ze hun plaats kunnen verzilveren tijdens de puntentelling…

PS: Over België zwijg ik wijselijk. Niet echt mijn ding, maar toch niet kansloos, zo blijkt uit een 23e plaats (op 42 landen) aldus de bookmakers… Misschien toch een finaleplaats?

6 Reacties to “Eurovisiekoorts stijgt”

  1. Mick said

    Heeee, je vergeet Zweden! Zo gay als wat, en met een profesionele zangeres die geen last gaat hebben van de zenuwen.

  2. Bert said

    Ja, Zweden staat inderdaad ook goed genoteerd, maar ik was niet super overtuigd. Ben benieuwd hoe ze het er vanaf gaat brengen in de live shows!

  3. Mick said

    Het is niet mijn cup of tea, maar zij is samen met Patricia wel “Die Hards” in life optreden, de vrouw is gewent om voor grote massa te zingen. Dus ik denk dat dat wel goed zit.
    Malena Ernman is dan ook niet voor niets de grootste nog levende operazangeres.
    Tis een straf jaar dit jaar met veel grote nemen. En eindelijk heeft het westen zijn best gedaan en geen papegaaien of carnaval-acts gestuurd.

  4. Bert said

    Yep, eindelijk eens een sterke West-Europese groep… Was dringend nodig ja!

  5. bart said

    bij Zweden had ik een beetje een déjà-vu/déjà-entendu gevoel.
    nu maak ik me spontaan de bedenking bij welk ESC-nummer ik dat niet heb… dus: ik heb niets gezegd🙂

  6. […] Rybak (bijna 23) het Eurovisie Songfestival winnen. Ik ben helemaal niet in ESC-modus, maar dankzij B&B! heb ik de nodige links […]

Geef een reactie

 
